Vägledd dagdröm vs. Dagdrömsmeditation

I förra inlägget skrev jag om vad man lämpligen kallar guided imagery på svenska. Mitt förslag baserat på nyare termer inom vården är ”Vägledd dagdröm”, alternativt ”Dagrömsmeditation” eftersom det faller lite lättare i munnen. Just nu sitter jag och skriver ett annat inlägg om meditationstekniken och skriver om olika sätt att utföra meditationen på. Den traditionella användningen av en här tekniken baseras på att någon annan vägleder en person genom ett fiktivt scenario i det medvetna. I detta kommande inlägg skriver jag om vad fantasin kan hitta på när man gör den här typen av meditation på hand. Det är nämligen helt möjligt att bygga vidare på metoden och göra den själv. Det vill säga att göra en ovägledd dagdröm; kanske lämpligen kallad dagdrömsmeditation. Man kan ju då diskutera vidare om man ska använda ”Dagdrömsmeditation” för båda eller fortsätta använda ”Vägledd dagdröm” för dagdrömsmeditationer där någon annan bestämmer scenariot. Jag är kluven…

Hur gör man en dagdrömsmeditation på egen hand då? Det är hur enkelt som helst. Sätt dig eller lägg dig ner och sätt på lite bra musik. Känner du för att blunda så gör det. Ta några djupa andetag tills du känner att du slappnar av och föreställ dig att du är på en plats där du trivs och mår bra. Det kan vara en plats som fantasin hittar på själv eller som finns i fantasin. i början vill du kanske medvetet styra vad som händer i din dagdrömsmeditation mer, att du bestämmer vad du ska göra där härnäst. Ett exempel på detta är att låtsas att man ligger där och njuter av solen eller går runt och utforskar platsen. När du känner dig klar sträcker du på dig lite och avslutat meditationen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *